PolskiAngielski
Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Regulamin

Regulamin

REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO 
stillove.pl

SPIS TREŚCI:
  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
  2. USŁUGI ELEKTRONICZNE W SKLEPIE INTERNETOWYM
  3. WARUNKI ZAWIERANIA UMOWY SPRZEDAŻY
  4. SPOSOBY I TERMINY PŁATNOŚCI ZA PRODUKT
  5. KOSZT, SPOSOBY I TERMIN DOSTAWY ORAZ ODBIORU PRODUKTU
  6. REKLAMACJA PRODUKTU
  7. POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ ORAZ ZASADY DOSTĘPU DO TYCH PROCEDUR
  8. PRAWO ODSTĄPIENIA OD UMOWY
  9. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE PRZEDSIĘBIORCÓW
  10. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
  11. WZÓR FORMULARZA ODSTĄPIENIA OD UMOWY
 

Ten Regulamin Sklepu Internetowego został przygotowany przez prawników serwisu Prokonsumencki.pl. Sklep Internetowy www.lavisele.pl dba o prawa konsumenta. Konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w Ustawie o Prawach Konsumenta. Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia Ustawy o Prawach Konsumenta są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy Ustawy o Prawach Konsumenta. Dlatego też postanowienia niniejszego Regulaminu nie mają na celu wyłączać ani ograniczać jakichkolwiek praw konsumentów przysługujących im na mocy bezwzględnie wiążących przepisów prawa, a wszelkie ewentualne wątpliwości należy tłumaczyć na korzyść konsumenta. W przypadku ewentualnej niezgodności postanowień niniejszego Regulaminu z powyższymi przepisami, pierwszeństwo mają te przepisy i należy je stosować.

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
  2. Sklep Internetowy dostępny pod adresem internetowym www.stillove.pl prowadzony jest przez Karola Michalskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Karol Michalski wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki, posiadającą: adres miejsca wykonywania działalności i adres do doręczeń ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny, NIP 6423137318, REGON 386674788, adres poczty elektronicznej: biuro@lavisele.pl.
  3. Niniejszy Regulamin skierowany jest zarówno do konsumentów, jak i do przedsiębiorców korzystających ze Sklepu Internetowego, chyba że dane postanowienie Regulaminu stanowi inaczej.
  4. Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Sklepie Internetowym w związku z realizacją postanowień niniejszego Regulaminu jest Sprzedawca. Dane osobowe przetwarzane są w celach, przez okres i w oparciu o podstawy i zasady wskazane w polityce prywatności opublikowanej na stronie Sklepu Internetowego. Polityka prywatności zawiera przede wszystkim zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Administratora w Sklepie Internetowym, w tym podstawy, cele i okres przetwarzania danych osobowych oraz prawa osób, których dane dotyczą, a także informacje w zakresie stosowania w Sklepie Internetowym plików cookies oraz narzędzi analitycznych. Korzystanie ze Sklepu Internetowego, w tym dokonywanie zakupów jest dobrowolne. Podobnie związane z tym podanie danych osobowych przez korzystającego ze Sklepu Internetowego Usługobiorcę lub Klienta jest dobrowolne, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w polityce prywatności (zawarcie umowy oraz obowiązki ustawowe Sprzedawcy).
  5. Definicje:
1.4.1. DZIEŃ ROBOCZY – jeden dzień od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
1.4.2. FORMULARZ REJESTRACJI – formularz dostępny w Sklepie Internetowym umożliwiający utworzenie Konta.
1.4.3. FORMULARZ ZAMÓWIENIA – Usługa Elektroniczna, interaktywny formularz dostępny w Sklepie Internetowym umożliwiający złożenie Zamówienia, w szczególności poprzez dodanie Produktów do elektronicznego koszyka oraz określenie warunków Umowy Sprzedaży, w tym sposobu dostawy i płatności.
1.4.4. KLIENT – (1) osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, a w wypadkach przewidzianych przez przepisy powszechnie obowiązujące także osoba fizyczna posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych; (2) osoba prawna; albo (3) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną – która zawarła lub zamierza zawrzeć Umowę Sprzedaży ze Sprzedawcą.
1.4.5. KODEKS CYWILNY – ustawa Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. 1964 nr 16, poz. 93 ze zm.).
1.4.6. KONTO – Usługa Elektroniczna, oznaczony indywidualną nazwą (loginem) i hasłem podanym przez Usługobiorcę zbiór zasobów w systemie teleinformatycznym Usługodawcy, w którym gromadzone są dane podane przez Usługobiorcę oraz informacje o złożonych przez niego Zamówieniach w Sklepie Internetowym.
1.4.7. NEWSLETTER – Usługa Elektroniczna, elektroniczna usługa dystrybucyjna świadczona przez Usługodawcę za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail, która umożliwia wszystkim korzystającym z niej Usługobiorcom automatyczne otrzymywanie od Usługodawcy cyklicznych treści kolejnych edycji newslettera zawierającego informacje o Produktach, nowościach i promocjach w Sklepie Internetowym.
1.4.8. PRODUKT – dostępna w Sklepie Internetowym rzecz ruchoma będąca przedmiotem Umowy Sprzedaży między Klientem a Sprzedawcą.
1.4.9. REGULAMIN – niniejszy regulamin Sklepu Internetowego.
1.4.10. SKLEP INTERNETOWY – sklep internetowy Usługodawcy dostępny pod adresem internetowym: www.stillove.pl
1.4.11. SPRZEDAWCA; USŁUGODAWCA – Karol Michalski prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Karol Michalski wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej prowadzonej przez ministra właściwego do spraw gospodarki, posiadający: adres miejsca wykonywania działalności i adres do doręczeń: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny, NIP 6423137318, REGON 386674788, adres poczty elektronicznej: biuro@lavisele.pl.
1.4.12. UMOWA SPRZEDAŻY – umowa sprzedaży Produktu zawierana albo zawarta między Klientem a Sprzedawcą za pośrednictwem Sklepu Internetowego.
1.4.13. USŁUGA ELEKTRONICZNA – usługa świadczona drogą elektroniczną przez Usługodawcę na rzecz Usługobiorcy za pośrednictwem Sklepu Internetowego.
1.4.14. USŁUGOBIORCA – (1) osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, a w wypadkach przewidzianych przez przepisy powszechnie obowiązujące także osoba fizyczna posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych; (2) osoba prawna; albo (3) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną –korzystająca lub zamierzająca korzystać z Usługi Elektronicznej.
1.4.15. USTAWA O PRAWACH KONSUMENTA – ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 ze zm.)
1.4.16. ZAMÓWIENIE – oświadczenie woli Klienta składane za pomocą Formularza Zamówienia i zmierzające bezpośrednio do zawarcia Umowy Sprzedaży Produktu ze Sprzedawcą.
  1. USŁUGI ELEKTRONICZNE W SKLEPIE INTERNETOWYM
  2. W Sklepie Internetowym dostępne są następujące Usługi Elektroniczne: Konto, Formularz Zamówienia oraz Newsletter.
2.1.1. Konto – korzystanie z Konta możliwe jest po wykonaniu łącznie trzech kolejnych kroków przez Usługobiorcę – (1) wypełnieniu Formularza Rejestracji, (2) kliknięciu pola „Załóż konto” oraz (3) potwierdzeniu chęci utworzenia Konta poprzez kliknięcie w link potwierdzający przesłany automatycznie na podany adres poczty elektronicznej. W Formularzu Rejestracji niezbędne jest podanie przez Usługobiorcę następujących danych Usługobiorcy: imię i nazwisko/nazwa firmy, adres (ulica, numer domu/mieszkania, kod pocztowy, miejscowość, kraj), adres poczty elektronicznej, numer telefonu kontaktowego oraz hasło. W wypadku Usługobiorców niebędących konsumentami niezbędne jest także podanie nazwy firmy oraz numeru NIP.
2.1.1.1. Usługa Elektroniczna Konto świadczona jest nieodpłatnie przez czas nieoznaczony. Usługobiorca ma możliwość, w każdej chwili i bez podania przyczyny, usunięcia Konta (rezygnacji z Konta) poprzez wysłanie stosownego żądania do Usługodawcy, w szczególności za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: biuro@lavisele.pl lub też pisemnie na adres: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny.
2.1.2. Formularz Zamówienia – korzystanie z Formularza Zamówienia rozpoczyna się z momentem dodania przez Klienta pierwszego Produktu do elektronicznego koszyka w Sklepie Internetowym. Złożenie Zamówienia następuje po wykonaniu przez Klienta łącznie dwóch kolejnych kroków – (1) po wypełnieniu Formularza Zamówienia i (2) kliknięciu na stronie Sklepu Internetowego po wypełnieniu Formularza Zamówienia pola „Potwierdź zakup” – do tego momentu istnieje możliwość samodzielnej modyfikacji wprowadzanych danych (w tym celu należy kierować się wyświetlanymi komunikatami oraz informacjami dostępnymi na stronie Sklepu Internetowego). W Formularzu Zamówienia niezbędne jest podanie przez Klienta następujących danych dotyczących Klienta: imię i nazwisko/nazwa firmy, adres (ulica, numer domu/mieszkania, kod pocztowy, miejscowość, kraj), adres poczty elektronicznej, numer telefonu kontaktowego oraz danych dotyczących Umowy Sprzedaży: Produkt/y, ilość Produktu/ów, miejsce i sposób dostawy Produktu/ów, sposób płatności. W wypadku Klientów niebędących konsumentami niezbędne jest także podanie nazwy firmy oraz numeru NIP.
2.1.2.1. Usługa Elektroniczna Formularz Zamówienia świadczona jest nieodpłatnie oraz ma charakter jednorazowy i ulega zakończeniu z chwilą złożenia Zamówienia za jego pośrednictwem albo z chwilą wcześniejszego zaprzestania składania Zamówienia za jego pośrednictwem przez Usługobiorcę.
2.1.3. Newsletter – korzystanie z Newslettera następuje po podaniu w zakładce „Newsletter” widocznej na stronie Sklepu Internetowego adresu poczty elektronicznej, na który mają być przesyłane kolejne edycje Newslettera i kliknięciu pola „Zapisz się”. Na Newsletter można się również zapisać poprzez zaznaczenie odpowiedniego checkboxa w trakcie zakładania Konta – z chwilą utworzenia Konta Usługobiorca zostaje zapisany na Newsletter.
2.1.3.1. Usługa Elektroniczna Newsletter świadczona jest nieodpłatnie przez czas nieoznaczony. Usługobiorca ma możliwość, w każdej chwili i bez podania przyczyny, wypisania się z Newslettera (rezygnacji z Newslettera) poprzez wysłanie stosownego żądania do Usługodawcy, w szczególności za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres:biuro@lavisele.pl lub też pisemnie na adres: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny.
  1. Wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się Usługodawca: (1) komputer, laptop lub inne urządzenie multimedialne z dostępem do Internetu; (2) dostęp do poczty elektronicznej; (3) przeglądarka internetowa w aktualnej wersji: Mozilla Firefox; Internet Explorer; Opera; Google Chrome; Safari; Microsoft Edge; (4) zalecana minimalna rozdzielczość ekranu: 1024x768; (5) włączenie w przeglądarce internetowej możliwości zapisu plików Cookies oraz obsługi Javascript.
  2. Usługobiorca obowiązany jest do korzystania ze Sklepu Internetowego w sposób zgodny z prawem i dobrymi obyczajami mając na uwadze poszanowanie dóbr osobistych oraz praw autorskich i własności intelektualnej Usługodawcy oraz osób trzecich. Usługobiorca obowiązany jest do wprowadzania danych zgodnych ze stanem faktycznym. Usługobiorcę obowiązuje zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym.
  3. Tryb postępowania reklamacyjnego dotyczący Usług Elektronicznych:
2.4.1. Reklamacje związane ze świadczeniem Usług Elektronicznych przez Usługodawcę oraz pozostałe reklamacje związane z działaniem Sklepu Internetowego (z wyłączeniem procedury reklamacji Produktu, która została wskazana w pkt. 6 Regulaminu) Usługobiorca może składać na przykład:
2.4.1.1. pisemnie na adres: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny
2.4.1.2. w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: biuro@stillove.pl.
2.4.2. Zaleca się podanie przez Usługobiorcę w opisie reklamacji: (1) informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i daty wystąpienia nieprawidłowości; (2) żądania Usługobiorcy; oraz (3) danych kontaktowych składającego reklamację – ułatwi to i przyspieszy rozpatrzenie reklamacji przez Usługodawcę. Wymogi podane w zdaniu poprzednim mają formę jedynie zalecenia i nie wpływają na skuteczność reklamacji złożonych z pominięciem zalecanego opisu reklamacji.
2.4.3. Ustosunkowanie się do reklamacji przez Usługodawcę następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia.
  1. WARUNKI ZAWIERANIA UMOWY SPRZEDAŻY
  2. Zawarcie Umowy Sprzedaży między Klientem a Sprzedawcą następuje po uprzednim złożeniu przez Klienta Zamówienia za pomocą Formularza Zamówień w Sklepie Internetowym zgodnie z pkt. 2.1.2 Regulaminu.
  3. Cena Produktu uwidoczniona na stronie Sklepu Internetowego podana jest w złotych polskich i zawiera podatki. O łącznej cenie wraz z podatkami Produktu będącego przedmiotem Zamówienia, a także o kosztach dostawy (w tym opłatach za transport, dostarczenie i usługi pocztowe) oraz o innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat – o obowiązku ich uiszczenia, Klient jest informowany na stronach Sklepu Internetowego w trakcie składania Zamówienia, w tym także w chwili wyrażenia przez Klienta woli związania się Umową Sprzedaży.
  4. Procedura zawarcia Umowy Sprzedaży w Sklepie Internetowym za pomocą Formularza Zamówienia
3.3.1. Zawarcie Umowy Sprzedaży między Klientem a Sprzedawcą następuje po uprzednim złożeniu przez Klienta Zamówienia w Sklepie Internetowym zgodnie z pkt. 2.1.2 Regulaminu.
3.3.2. Po złożeniu Zamówienia Sprzedawca niezwłocznie potwierdza jego otrzymanie oraz jednocześnie przyjmuje Zamówienie do realizacji. Potwierdzenie otrzymania Zamówienia i jego przyjęcie do realizacji następuje poprzez przesłanie przez Sprzedawcę Klientowi stosownej wiadomości e-mail na podany w trakcie składania Zamówienia adres poczty elektronicznej Klienta, która zawiera co najmniej oświadczenia Sprzedawcy o otrzymaniu Zamówienia i o jego przyjęciu do realizacji oraz potwierdzenie zawarcia Umowy Sprzedaży. Z chwilą otrzymania przez Klienta powyższej wiadomości e-mail zostaje zawarta Umowa Sprzedaży między Klientem a Sprzedawcą.
  1. Utrwalenie, zabezpieczenie oraz udostępnienie Klientowi treści zawieranej Umowy Sprzedaży następuje poprzez (1) udostępnienie niniejszego Regulaminu na stronie Sklepu Internetowego oraz (2) przesłanie Klientowi wiadomości e-mail, o której mowa w pkt. 3.3.2. Regulaminu. Treść Umowy Sprzedaży jest dodatkowo utrwalona i zabezpieczona w systemie informatycznym Sklepu Internetowego Sprzedawcy.
  2. SPOSOBY I TERMINY PŁATNOŚCI ZA PRODUKT
  3. Sprzedawca udostępnia Klientowi następujące sposoby płatności z tytułu Umowy Sprzedaży:
4.1.1. Płatność gotówką za pobraniem przy odbiorze przesyłki.
4.1.2. Płatność gotówką przy odbiorze osobistym.
4.1.3. Płatność przelewem na rachunek bankowy Sprzedawcy.
4.1.4. Płatności elektroniczne i płatności kartą płatniczą za pośrednictwem serwisu Przelewy24/DotPay – możliwe aktualne sposoby płatności określone są na stronie Sklepu Internetowego w zakładce informacyjnej dotyczącej sposobów płatności oraz na stronie internetowej przelewy24.pl
4.1.4.1. Rozliczenia transakcji płatnościami elektronicznymi i kartą płatniczą przeprowadzane są zgodnie z wyborem Klienta za pośrednictwem serwisu Przelewy24/Dotpay. Obsługę płatności elektronicznych i kartą płatniczą prowadzi.

Termin płatności:

4.1.5. W przypadku wyboru przez Klienta płatności przelewem, płatności elektronicznych albo płatności kartą płatniczą, Klient obowiązany jest do dokonania płatności w terminie 3 dni kalendarzowych od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży.
4.1.6. W przypadku wyboru przez Klienta płatności gotówką za pobraniem przy odbiorze przesyłki albo płatności gotówką przy odbiorze osobistym, Klient obowiązany jest do dokonania płatności przy odbiorze przesyłki.
  1. KOSZT, SPOSOBY I TERMIN DOSTAWY ORAZ ODBIORU PRODUKTU
  2. Dostawa Produktu dostępna jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. Dostawa Produktu do Klienta jest odpłatna, chyba że Umowa Sprzedaży stanowi inaczej. Koszty dostawy Produktu (w tym opłaty za transport, dostarczenie i usługi pocztowe) są wskazywane Klientowi na stronach Sklepu Internetowego w zakładce informacyjnej dotyczącej kosztów dostawy oraz w trakcie składania Zamówienia, w tym także w chwili wyrażenia przez Klienta woli związania się Umową Sprzedaży.
  4. Odbiór osobisty Produktu przez Klienta jest bezpłatny.
  5. Sprzedawca udostępnia Klientowi następujące sposoby dostawy lub odbioru Produktu:
5.4.1. Przesyłka kurierska, przesyłka kurierska pobraniowa, paczkomaty
5.4.1.1. Odbiór osobisty dostępny pod adresem: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny– w Dni Robocze w godzinach uzgodnionych mailowo.
  1. Termin dostawy Produktu do Klienta wynosi do 7 Dni Roboczych, chyba że w opisie danego Produktu lub w trakcie składania Zamówienia podano krótszy termin. W przypadku Produktów o różnych terminach dostawy, terminem dostawy jest najdłuższy podany termin, który jednak nie może przekroczyć 7 Dni Roboczych. Początek biegu terminu dostawy Produktu do Klienta liczy się w następujący sposób:
5.5.1. W przypadku wyboru przez Klienta sposobu płatności przelewem, płatności elektronicznych lub kartą płatniczą – od dnia uznania rachunku bankowego lub rachunku rozliczeniowego Sprzedawcy.
5.5.2. W przypadku wyboru przez Klienta sposobu płatności gotówką za pobraniem – od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży.
  1. Termin gotowości Produktu do odbioru przez Klienta – w przypadku wyboru przez Klienta odbioru osobistego Produktu, Produkt będzie gotowy do odbioru przez Klienta w terminie do 7 Dni Roboczych, chyba że w opisie danego Produktu lub w trakcie składania Zamówienia podano krótszy termin. W przypadku Produktów o różnych terminach gotowości do odbioru, terminem gotowości do odbioru jest najdłuższy podany termin, który jednak nie może przekroczyć 7 Dni Roboczych. O gotowości Produktu do odbioru Klient zostanie dodatkowo poinformowany przez Sprzedawcę. Początek biegu terminu gotowości Produktu do odbioru przez Klienta liczy się w następujący sposób:
5.6.1. W przypadku wyboru przez Klienta sposobu płatności przelewem, płatności elektronicznych lub kartą płatniczą – od dnia uznania rachunku bankowego lub rachunku rozliczeniowego Sprzedawcy.
5.6.2. W przypadku wyboru przez Klienta sposobu gotówką przy odbiorze osobistym – od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży.
  1. REKLAMACJA PRODUKTU
  2. Podstawa i zakres odpowiedzialności Sprzedawcy względem Klienta, jeżeli sprzedany Produkt ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia) są określone powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności w Kodeksie Cywilnym (w tym art. 556-576 Kodeksu Cywilnego).
  3. Sprzedawca obowiązany jest dostarczyć Klientowi Produkt bez wad.
  4. Reklamacja może zostać złożona przez Klienta na przykład:
6.3.1.1. pisemnie na adres: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny
6.3.2. w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: biuro@lavisele.pl.
  1. Zaleca się podanie przez Klienta w opisie reklamacji: (1) informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i daty wystąpienia wady; (2) żądania sposobu doprowadzenia Produktu do zgodności z Umową Sprzedaży lub oświadczenia o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od Umowy Sprzedaży; oraz (3) danych kontaktowych składającego reklamację – ułatwi to i przyspieszy rozpatrzenie reklamacji przez Sprzedawcę. Wymogi podane w zdaniu poprzednim mają formę jedynie zalecenia i nie wpływają na skuteczność reklamacji złożonych z pominięciem zalecanego opisu reklamacji.
  2. Sprzedawca ustosunkuje się do reklamacji Klienta niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. Jeżeli Klient będący konsumentem wykonując uprawnienia z tytułu rękojmi zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a Sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni kalendarzowych, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
6.5.1.1. Klient, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany dostarczyć Produkt wadliwy na adres: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny. W przypadku Klienta będącego konsumentem koszt dostarczenia Produktu ponosi Kupujący. Jeżeli ze względu na rodzaj Produktu lub sposób jego zamontowania dostarczenie Produktu przez Klienta byłoby nadmiernie utrudnione, Klient obowiązany jest udostępnić Produkt Sprzedawcy w miejscu, w którym Produkt się znajduje.
  1. Zgodnie z art. 558 § 1 Kodeksu Cywilnego odpowiedzialność Sprzedawcy z tytułu rękojmi za Produkt wobec Klienta niebędącego konsumentem zostaje wyłączona.
  2. POZASĄDOWE SPOSOBY ROZPATRYWANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ ORAZ ZASADY DOSTĘPU DO TYCH PROCEDUR
  3. Szczegółowe informacje dotyczące możliwości skorzystania przez Klienta będącego konsumentem z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasady dostępu do tych procedur dostępne są na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod adresem: https://uokik.gov.pl/pozasadowe_rozwiazywanie_sporow_konsumenckich.php.
  4. Przy Prezesie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów działa także punkt kontaktowy (telefon: 22 55 60 333, email: kontakt.adr@uokik.gov.pl lub adres pisemny: Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-030 Warszawa), którego zadaniem jest między innymi udzielanie pomocy konsumentom w sprawach dotyczących pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.
  5. Konsument posiada następujące przykładowe możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń: (1) wniosek o rozstrzygnięcie sporu do stałego polubownego sądu konsumenckiego (więcej informacji na stronie: http://www.spsk.wiih.org.pl/); (2) wniosek w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej (więcej informacji na stronie inspektora właściwego ze względu na miejsce wykonywania działalności gospodarczej przez Sprzedawcę); oraz (3) pomoc powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m. in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). Porady udzielane są między innymi mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl oraz pod numerem infolinii konsumenckiej 801 440 220 (infolinia czynna w Dni Robocze, w godzinach 8:00-18:00, opłata za połączenie wg taryfy operatora).
  6. Pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr dostępna jest platforma internetowego systemu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na szczeblu unijnym (platforma ODR). Platforma ODR stanowi interaktywną i wielojęzyczną stronę internetową z punktem kompleksowej obsługi dla konsumentów i przedsiębiorców dążących do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zobowiązań umownych wynikających z internetowej umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług (więcej informacji na stronie samej platformy lub pod adresem internetowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: https://uokik.gov.pl/spory_konsumenckie_faq_platforma_odr.php).
  7. PRAWO ODSTĄPIENIA OD UMOWY
  8. Konsument, który zawarł umowę na odległość, może w terminie 14 dni kalendarzowych odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w pkt. 8.8 Regulaminu. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone na przykład:
8.1.1.1. pisemnie na adres: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny.
8.1.2. w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: biuro@lavisele.pl.
  1. Przykładowy wzór formularza odstąpienia od umowy zawarty jest w załączniku nr 2 do Ustawy o Prawach Konsumenta oraz dodatkowo dostępny jest w pkt. 11 Regulaminu. Konsument może skorzystać z wzoru formularza, jednak nie jest to obowiązkowe.
  2. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
8.3.1. dla umowy, w wykonaniu której Sprzedawca wydaje Produkt, będąc zobowiązany do przeniesienia jego własności (np. Umowa Sprzedaży) – od objęcia Produktu w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która: (1) obejmuje wiele Produktów, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniego Produktu, partii lub części albo (2) polega na regularnym dostarczaniu Produktów przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszego z Produktów;
8.3.2. dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
  1. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość umowę uważa się za niezawartą.
  2. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostawy Produktu (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez konsumenta sposobu dostawy innego niż najtańszy zwykły sposób dostawy dostępny w Sklepie Internetowym). Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Jeżeli Sprzedawca nie zaproponował, że sam odbierze Produkt od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania Produktu z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
8.5.1.1. Konsument ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia, w którym odstąpił od umowy, zwrócić Produkt Sprzedawcy lub przekazać go osobie upoważnionej przez Sprzedawcę do odbioru, chyba że Sprzedawca zaproponował, że sam odbierze Produkt. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie Produktu przed jego upływem. Konsument może zwrócić Produkt na adres: ul.Strzelczyka 1 44-230 Czerwionka-Leszczyny.
  1. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości Produktu będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania Produktu.
  2. Możliwe koszty związane z odstąpieniem przez konsumenta od umowy, które obowiązany jest ponieść konsument:
8.7.1. Jeżeli konsument wybrał sposób dostawy Produktu inny niż najtańszy zwykły sposób dostawy dostępny w Sklepie Internetowym, Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów.
8.7.2. Konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu Produktu.
8.7.3. W przypadku Produktu będącego usługą, której wykonywanie – na wyraźne żądanie konsumenta – rozpoczęło się przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, konsument, który wykonuje prawo odstąpienia od umowy po zgłoszeniu takiego żądania, ma obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.
  1. Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów:
8.8.1. (1) o świadczenie usług, jeżeli Sprzedawca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez Sprzedawcę utraci prawo odstąpienia od umowy; (2) w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi Sprzedawca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy; (3)  w której przedmiotem świadczenia jest Produkt nieprefabrykowany, wyprodukowany według specyfikacji konsumenta lub służący zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb; (4) w której przedmiotem świadczenia jest Produkt ulegający szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia; (5) w której przedmiotem świadczenia jest Produkt dostarczany w zapieczętowanym opakowaniu, którego po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; (6) w której przedmiotem świadczenia są Produkty, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami; (7) w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu Umowy Sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi Sprzedawca nie ma kontroli; (8) w której konsument wyraźnie żądał, aby Sprzedawca do niego przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji; jeżeli Sprzedawca świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania konsument żądał, lub dostarcza Produkty inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo odstąpienia od umowy przysługuje konsumentowi w odniesieniu do dodatkowych usług lub Produktów; (9) w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu; (10) o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę; (11) zawartej w drodze aukcji publicznej; (12) o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi; (13) o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez Sprzedawcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
  1. Zawarte w niniejszym punkcie 8. Regulaminu postanowienia dotyczące konsumenta stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r. i dla umów zawartych od tego dnia również do Usługobiorcy lub Klienta będącego osobą fizyczną zawierającą umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
  2. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE PRZEDSIĘBIORCÓW
  3. Niniejszy punkt 9. Regulaminu oraz wszystkie postanowienia w nim zawarte są skierowane i tym samym wiążą wyłącznie Klienta lub Usługobiorcę niebędącego konsumentem, a od dnia 1 stycznia 2021 r. i dla umów zawartych od tego dnia niebędącego także osobą fizyczną zawierającą umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
  4. Sprzedawcy przysługuje prawo odstąpienia od Umowy Sprzedaży w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej zawarcia. Odstąpienie od Umowy Sprzedaży w tym wypadku może nastąpić bez podania przyczyny i nie rodzi po stronie Klienta żadnych roszczeń w stosunku do Sprzedawcy.
  5. Sprzedawca ma prawo ograniczyć dostępne sposoby płatności, w tym także wymagać dokonania przedpłaty w całości albo części i to niezależnie od wybranego przez Klienta sposobu płatności oraz faktu zawarcia Umowy Sprzedaży.
  6. Usługodawca może wypowiedzieć umowę o świadczenie Usługi Elektronicznej ze skutkiem natychmiastowym i bez wskazywania przyczyn poprzez przesłanie Usługobiorcy stosownego oświadczenia.
  7. Odpowiedzialność Usługodawcy/Sprzedawcy w stosunku do Usługobiorcy/Klienta, bez względu na jej podstawę prawną, jest ograniczona – zarówno w ramach pojedynczego roszczenia, jak również za wszelkie roszczenia w sumie – do wysokości zapłaconej ceny oraz kosztów dostawy z tytułu Umowy Sprzedaży, nie więcej jednak niż do kwoty jednego tysiąca złotych. Ograniczenie kwotowe, o którym mowa w zdaniu poprzednim, ma zastosowanie do wszelkich roszczeń kierowanych przez Usługobiorcę/Klienta w stosunku do Usługodawcy/Sprzedawcy, w tym także w przypadku braku zawarcia Umowy Sprzedaży lub niezwiązanych z Umową Sprzedaży. Usługodawca/Sprzedawca ponosi odpowiedzialność w stosunku do Usługobiorcy/Klienta tylko za typowe szkody przewidywalne w momencie zawarcia umowy i nie ponosi odpowiedzialności z tytułu utraconych korzyści. Sprzedawca nie ponosi także odpowiedzialności za opóźnienie w przewozie przesyłki.
  8. Wszelkie spory powstałe pomiędzy Sprzedawcą/Usługodawcą a Klientem/Usługobiorcą zostają poddane sądowi właściwemu ze względu na siedzibę Sprzedawcy/Usługodawcy.
  9.  POSTANOWIENIA KOŃCOWE
  10. Umowy zawierane poprzez Sklep Internetowy zawierane są w języku polskim.
  11. Zmiana Regulaminu:
10.2.1. Usługodawca zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian Regulaminu z ważnych przyczyn to jest: zmiany przepisów prawa; zmiany sposobów płatności i dostaw – w zakresie, w jakim te zmiany wpływają na realizację postanowień niniejszego Regulaminu.
10.2.2. W przypadku zawarcia na podstawie niniejszego Regulaminu umów o charakterze ciągłym (np. świadczenie Usługi Elektronicznej – Konto) zmieniony Regulamin wiąże Usługobiorcę, jeżeli zostały zachowane wymagania określone w art. 384 oraz 384[1] Kodeksu Cywilnego, to jest Usługobiorca został prawidłowo powiadomiony o zmianach i nie wypowiedział umowy w terminie 15 dni kalendarzowych od dnia powiadomienia. W wypadku gdyby zmiana Regulaminu skutkowała wprowadzeniem jakichkolwiek nowych opłat lub podwyższeniem obecnych Usługobiorca ma prawo odstąpienia od umowy.
10.2.3. W przypadku zawarcia na podstawie niniejszego Regulaminu umów o innym charakterze niż umowy ciągłe (np. Umowa Sprzedaży) zmiany Regulaminu nie będą w żaden sposób naruszać praw nabytych Usługobiorców/Klientów przed dniem wejścia w życie zmian Regulaminu, w szczególności zmiany Regulaminu nie będą miały wpływu na już składane lub złożone Zamówienia oraz zawarte, realizowane lub wykonane Umowy Sprzedaży.
  1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa polskiego, w szczególności: Kodeksu Cywilnego; ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204 ze zm.); Ustawy o Prawach Konsumenta; oraz inne właściwe przepisy powszechnie obowiązującego prawa. 





RODO:

Najważniejsze informacje dotyczące Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO)
Słowem wstępu
25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie europejskie w sprawie ochrony danych osobowych (RODO). Nowe przepisy wprowadzane przez Unię Europejską najczęściej nie spotykają się z sympatią przedsiębiorców. To w końcu właściciele małych i średnich firm najbardziej odczuwają na swojej skórze zmiany w prawie, które wymuszają wprowadzenie nowych procedur czy dokumentów.
W przypadku przepisów ochrony danych osobowych taka zmiana jest jednak konieczna. Poprzednia ustawa o ochronie danych osobowych została ogłoszona w roku 1997, a dyrektywa na podstawie której powstała – w roku 1995. Mimo wprowadzanych do niej zmian nie da się ukryć, że podstawowe postanowienia dotyczące ochrony danych z roku 1997 nijak mają się do obecnej sytuacji gospodarczej, stosowanej technologii, czy chociażby metod komunikacji. W świecie cyfrowym główną wartość stanowią dane, w szczególności – te dotyczące osób. Niezbędna jest więc nowelizacja przepisów, która wymusi konieczność należytego zabezpieczenia danych.
Poniżej opisujemy najważniejsze założenia RODO. Samo rozporządzenie wielokrotnie kładzie nacisk na edukację i ciągłe podnoszenie kwalifikacji w kwestii zabezpieczenia danych, dlatego ważne jest, aby nie traktować otrzymanych dokumentów jako niezmienne. Ochrona danych jest procesem ciągłym, a dokumenty ją opisujące powinny być na bieżąco aktualizowane, tak aby jak najlepiej odpowiadały rzeczywistości.
Warto również zaglądać na stronę Urzędu Ochrony Danych Osobowych (poprzednio: GIODO) (www.uodo.gov.pl), gdzie regularnie publikowane są poradniki i objaśnienia dotyczące dość skomplikowanych przepisów ochrony danych. Oczywiście jeśli pojawiłaby się nowe wytyczne wymagające wprowadzenia zmian w otrzymanej dokumentacji będziemy o tym informować.
Zapraszamy do lektury,
Prokonsumencki.pl & OsoboweDane.pl
Główne założenia RODO
1. Ujednolicenie przepisów ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej
Ze względu na transgraniczny charakter wielu czynności, w ramach których przetwarzamy dane osobowe (np. korzystając z usług firm z innych krajów wspólnoty) konieczne stało się ujednolicenie przepisów ochrony danych tak, aby osoba dokonująca np. zakupu w sklepie internetowym z innego kraju była pewna, że przysługują jej takie same prawa, jak w jej ojczyźnie. Różnice w przepisach mogą się co prawda pojawić (RODO dopuszcza możliwość uszczegółowienia niektórych przepisów przez ustawy krajowe), jednak samo ich sedno pozostaje wszędzie takie samo i obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej (EOG).
2. Podejście oparte na ryzyku
RODO wymaga tego, aby Administrator Danych samodzielnie zastanowił się, jakie zagrożenia występują w jego konkretnej sytuacji i jak powinien się przed nimi chronić. Służy temu analiza ryzyka, która stanowi jeden dokumentów, jakie zostaną dla Państwa przygotowane.
3. Zasada rozliczalności
Rozliczalność jest jedną z zasad przetwarzania danych osobowych, która wymusza możliwość potwierdzenia, że dane zabezpieczenie / działania faktycznie zostało zastosowane lub miało miejsce. Mówiąc inaczej – musimy być w stanie „rozliczyć” się przed urzędem z zadań, jakie nałożyło na nas RODO. Zachowanie zasady rozliczalności jest jednym z powodów posiadania dokumentacji opisującej sposoby przetwarzania danych osobowych., ale powinno dotyczyć również np. możliwości wykazania, że osoba która przekazała nam swoje dane została poinformowana o przysługujących jej prawach.
4. Zasady przetwarzania danych osobowych
Aby przetwarzać dane osobowe zgodnie z RODO należy stosować się do następujących zasad:
 Przetwarzać dane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą.
Oznacza to, że zawsze musimy mieć cel przetwarzania danych oparty o przesłankę legalizującą – np. realizację umowy w sklepie internetowym, zgodę osoby, której dane dotyczą czy inny prawnie usprawiedliwiony cel Administratora (np. prowadzenie księgowości czy marketing usług własnych). Przejrzystość wobec osoby, której dane dotyczą oznacza z kolei, że każda osoba fizyczna ma prawo o informacji czy jej dane są przetwarzane, a jeśli tak – czy są one odpowiednio zabezpieczone, w jakim celu są przetwarzane czy komu dane są udostępniane.
Co ważne – informowanie o powyższych kwestia należy do obowiązków Administratora Danych Osobowych. Jeśli więc nasz klient prześle wniosek o takie informacje – mamy obowiązek mu ich udzielić.
 Zbierać dane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nie
przetwarzać ich dalej w sposób niezgodny z tymi celami.
Zbierając dane osobowe w celu realizacji zamówienia nie możemy wykorzystać ich bez zgody osoby, której dotyczą np. do wysyłki newslettera. Należy pamiętać o tej zasadzie również przy budowaniu np. listy potencjalnych klientów czy kontaktów – zawsze musimy posługiwać się kryterium określonego celu.
 Minimalizacja danych
Jest to niezmiernie ważna zasada RODO – zbieramy tylko i wyłącznie te dane, które są nam niezbędne do osiągnięcia założonego celu. Często spotykamy się z pokusą, aby zebrać dane „na zapas”. Przykładowo właściciel wypożyczalni samochodów wymaga ksera dowodu osobistego. Jego celem jest realizacja umowy na wypożyczenie pojazdu i zabezpieczenie interesów np. w przypadku kradzieży auta. Są to uzasadnione cele i może zbierać dane osobowe dla ich wykonania, jednak wszystkie informacje zawarte w dowodzie osobistym nie będą mu potrzebne (jak np. seria i numer dowodu), nie powinien więc zapisywać wszystkich tych danych, a tym bardziej kopiować całego dokumentu.
 Prawidłowość przetwarzanych danych osobowych
Zadaniem ADO (czyli Administratora Danych Osobowych) jest podejmowanie wszelkich rozsądnych działań aby dane osobowe, które przetwarza były prawidłowe. Jeśli więc otrzyma informację, że np. adres zamieszkania czy dostawy uległ zmianie, należy dane zaktualizować.
 Przetwarzać dane osobowe tylko przez okres niezbędny do osiągnięcia celu
(ograniczenie przechowywania).
Każda kopia danych, czy osobna baza to potencjalne źródło wycieku danych osobowych. Dlatego nie powinniśmy przechowywać danych dłużej, niż jest to konieczne do osiągnięcia przewidzianego celu. Nie oznacza to, że np. po realizacji zamówienia w sklepie internetowym powinniśmy bezwzględnie usunąć wszelkie dane. W końcu ADO może być zmuszony do ich przechowywania na podstawie odrębnych przepisów (np. w celu realizacji rękojmi za towar – przez 2 lata, lub w celach podatkowych). W takiej sytuacji musimy jednak brać pod uwagę, że każda z takich czynności (odpowiedzialność za rękojmię czy prowadzenie księgowości) stanowi odrębny cel przetwarzania i należy stosować w związku z tym wszystkie opisane zasady.
 Odpowiednio zabezpieczyć dane osobowe, tak by uniemożliwić ich utratę, zniszczenie, nieuprawnioną zmianę czy uzyskanie dostępu do danych przez osobę nieuprawnioną.
RODO kładzie nacisk na to, aby ADO sam zdecydował jakie zabezpieczenia należy zastosować. To w końcu Administrator danych wie najlepiej, jaka jest charakterystyka jego biznesu i co może danym zagrażać. Co ważne, chronimy dane nie tylko przed ich wyciekiem, utratą czy nieuprawnionym dostępem, ale również przed ich nieuprawnioną modyfikacją.
5. Prawa osób, których dane dotyczą.
Każda osoba, której dane osobowe przetwarzamy ma prawo do:
 Uzyskania potwierdzenia czy przetwarzane są jej dane osobowe;
 Poznania celu przetwarzania tych danych;
 Informacji, jakie dane osobowe jej dotyczące są przetwarzane;
 Komu dane zostają ujawnione (np. firmom kurierskim, firmom księgowym);
 Jeśli możliwe jest określenie – jak długo dane będą przechowywane;
 Informacji, że przysługuje jej prawo do sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, jak również tego, że może złożyć skargę przed Urzędem Ochrony Danych Osobowych;
 Jeśli dane nie pochodzą od osoby, której dotyczą (dobrym przykładem jest tutaj
np. poczta kwiatowa, czyli dostarczenie kwiatów wskazanej osobie na prośbę
innej), skąd dane zostały pozyskane.
 Czy dane osobowe są przekazywane poza Unię Europejską (np. do USA).
 Każda osoba ma również prawo uzyskać kopię swoich danych osobowych – jeśli są one przetwarzane w formie papierowej ADO może pobrać za to opłatę (w rozsądnej wysokości, odpowiadającej kosztom administracyjnym – np. wydruku i przesyłki pocztowej). Z kolei jeśli taką prośbę otrzymamy w formie cyfrowej (np. poprzez e-mail) możemy odpowiedzieć w taki sam sposób.
Oprócz powyższych, RODO wprowadza również prawa osób do:
 Sprostowania danych (jak również do ich uzupełnienia) czyli mówiąc najprościej – do poprawienia danych jej dotyczących, jeśli są błędne.
 Usunięcia danych (prawo do zapomnienia). Jest to prawo, które pozwala osobie zażądać usunięcia jej danych, o ile:
- ADO nie ma już celu w ich przetwarzaniu (warto zaznaczyć, że w takiej sytuacji i tak powinien dane usunąć),
- cofnęła ona zgodę na przetwarzane jej danych (o ile oczywiście taka zgoda była wydana),
- na konieczność usunięcia danych wskazują przepisy prawa.
Warto pamiętać o tym, że nie możemy usunąć danych, do których przetwarzania obliguje nas prawo (np. wspomniane wcześniej kwestie podatkowe, czy np. dane pracownicze).
 Ograniczenia przetwarzania.
Prawo to pozwala osobie, której dane dotyczą ograniczyć działania, jakie prowadzimy na danych, jeśli uzna ona np. że dane są niepoprawne (np. przy wysyłce prenumeraty czasopisma na nieaktualny adres). Co ważne, jeśli przetwarzalibyśmy dane osobowe nielegalnie, taka osoba może wnieść o ograniczenie ich przetwarzania – nie możemy wtedy usunąć takich danych, ze względu na roszczenia, jakie może mieć taka osoba (usuwając dane zniszczylibyśmy dowód na to, że przetwarzaliśmy je nielegalnie).
 Powiadomienia o sprostowaniu, usunięciu czy ograniczenia przetwarzania. Jeśli zaistniała sytuacja, że osoba której dane dotyczą wniosła np. o usuniecie jej danych – ADO ma obowiązek poinformować ją o tym, kiedy tak się stanie (podobnie przy sprostowaniu czy ograniczeniu przetwarzania).
 Przenoszenia danych – jest to prawo, które raczej nie będzie stosowane w przypadku sklepów internetowych i dotyczy np. przeniesienia danych z jednego medium społecznościowego do innego. Takie przenoszenie może odbyć się tylko wtedy, jeśli jest to możliwe technicznie.
 Niepodleganiu decyzji w oparciu o zautomatyzowane procesy
RODO jasno określa, że nie można profilować osoby bez jej zgody i wiedzy. Chodzi tutaj o decyzje, które podejmują komputery (np. ocena zdolności kredytowej), a które mają bezpośredni skutek prawny lub finansowy.
6. Informowanie o incydentach i naruszeniach
RODO zobowiązuje Administratora Danych Osobowych do prowadzenia rejestru incydentów naruszenia ochrony danych osobowych. Incydent to każde zdarzenie, które może prowadzić do naruszenia danych osobowych (np. pozostawienie danych osobowych bez nadzoru - lista klientów w formie papierowej leżąca na ladzie sklepowej). Incydent sam w sobie nie jest jeszcze naruszeniem – tym byłoby np. zabranie wspomnianej listy przez osobę nieuprawnioną, jednak musimy analizować incydenty, aby im zapobiegać i uchronić się przed naruszeniami.
Co ważne – jeśli dojdzie już do naruszenia ochrony danych osobowych, które mogłoby spowodować zagrożenie dla praw i wolności osób, których dane dotyczą (np. upublicznienie jej danych) należy poinformować o takim naruszeniu osobę, której dane dotyczą oraz w ciągu 72 godzin (realizacja tego terminu została określona jako „w miarę możliwości”) Urząd Ochrony Danych Osobowych (procedura zgłaszania naruszeń zostanie zawarta w tworzonej dokumentacji).
W takim zgłoszeniu należy opisać charakter naruszenia, przybliżoną liczbę osób (tylko w przypadku zgłoszenia do urzędu), którego dotyczy, możliwe konsekwencje i środki podjęte w celu zaradzenia lub zminimalizowania skutków naruszenia.
Nie musimy jednak informować o naruszeniu wtedy, gdy nie powoduje ono negatywnych skutków dla praw i wolności osób, których dane dotyczą (np. zgubienie zaszyfrowanego laptopa).
7. Prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych osobowych
Aby zapewnić pełną kontrolę nad przetwarzanymi danymi osobowymi oraz czynnościami, jakie są na nich wykonywane, RODO nakłada na Administratora danych osobowych obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania. Mimo że przepisy dopuszczają kilka wyjątków zwalniających z tego nakazu (między innymi dla firm zatrudniających mniej niż 250 pracowników), w przypadku przetwarzania danych w sklepie internetowym praktycznie zawsze taki rejestr należy prowadzić (ze względu na możliwości naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą oraz niesporadyczny charakter przetwarzania danych). Rejestr prowadzony może być w dowolnym formacie, ważne jednak, aby możliwe było jego uaktualnianie. Z tego powody przygotowaliśmy taki rejestr w formie tabeli excel.
8. Konieczność uzupełnienia informacji w przypadku przetwarzania danych w oparciu o zgodę
Jeśli dana osoba wyraziła zgodę na przetwarzanie danych osobowych – np. w celu otrzymywania newslettera sama zgoda pozostaje wiążąca. Zgodnie z opinią UODO należy jednak poinformować taką osobę o dodatkowych kwestiach, jakich wymaga RODO (wzór obowiązku informacyjnego stanowi załącznik nr 5 Polityki bezpieczeństwa)

Przejdź do strony głównej
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu